Welcome to MEIKO.
Please select a country and click "confirm".
    The clean solution

    Redukcja śmieci

    Kubki wielokrotnego użytku są bardziej ekologiczne niż jednorazowe

    Cup&more

    Miliardy kubków jednorazowych zaśmiecają miasta i uszczuplają zasoby naturalne. Najwyraźniej klientom brakuje atrakcyjnej oferty naczyń wielorazowych. Na szczęście coraz więcej miast i producentów chce się zmierzyć z tą plagą.

    Zamiast „kawy na wynos” wybierana jest coraz częściej „kawa na miejscu”.

    Konsumenci są bardziej świadomi w kwestii zmniejszenia produkcji śmieci. W obliczu niewiarygodnej liczby trzech miliardów kubków jednorazowych stosowanych co roku w Niemczech, Michael Andresen także dostrzega bezwzględną konieczność zmian: „W przyszłym roku będziemy świadkami tego, że popyt i podaż na kubki wielorazowego użytku w zakresie serwowania kawy na wynos spotkają się. Jeśli na rynku znajdą się właściwe rozwiązania wielokrotnego użytku, to konsumenci będą z nich korzystać.”

    Założyciel i właściciel firmy „cup&more – Andresen Mehrweglogistik” z Niemiec wie, o czym mówi. Jako dostawca rozwiązań wielokrotnego użytku w zakresie napojów firma obsługiwała m.in. Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Stuttgarcie, gdzie zdołała zmyć 1,5 mln kubków wielorazowych. Andresen przedstawił już koncepcję zastosowania rozwiązań wielokrotnego użytku w piekarniach.

    Foto Michael Andresen
    Michael Andresen, Photo: Guido Karp

    Dwa rozwiązania dla piekarni

    Na koncepcję składają się dwie propozycje: piekarnie mogą pobierać kaucję za kubek lub sprzedawać klientom ich ulubione kubki. „Oczywiście mam świadomość wątpliwości w kwestiach higieny, gdy klient podaje przez ladę własny kubek do napełnienia”, mówi Michael Andresen. Ale te wątpliwości można rozwiać. Napełnianie kubków za ladą jest dozwolone. Na pytania o wysokość kaucji, ponowny zakup kubków, centralne zmywanie itp.

    Michael Andresen już dawno znalazł odpowiedź i wdrożył akceptowalne rozwiązania. „Zainteresowane piekarnie mogą liczyć na naszą ofertę systemów wielokrotnego użytku, doradztwo i wsparcie w miejscu sprzedaży, na system finansowy do centralnego przeliczania kaucji, nasze pomysły i gotowość do dzielenia się wiedzą.” Kompetencje właściciela firmy i jego zespołu w tym zakresie potwierdza nominacja w 2017 do nagrody za zrównoważony rozwój.

    Freiburg-Cup

    Aktualnie firma cup&more prowadzi rozmowy także z gminami: „Najczęstszym powodem rozmów są problemy związane z gospodarką odpadami. Zbieranie i utylizacja wyrzuconych kubków wiążą się z ogromnymi nakładami finansowymi.” Niektóre gminy stworzyły swój własny kubek, jak na przykład miasto Fryburg. Tutaj można kupić „Freiburg-Cup”. Cztery miesiące po wprowadzeniu kaucji na kubki na kawę Zakład Gospodarki Odpadami i Urząd Miasta dokonały bilansu, który okazał się pozytywny: we wrześniu 2018 roku w obiegu było już 27 000 kubków, a w międzyczasie liczba kawiarni, piekarni i lodziarni biorących udział w projekcie wzrosła z początkowych 14 do 112. Przedstawiciele obiektów gastronomicznych serwujących kawę wymieniają się doświadczeniami i potwierdzają, że ekologiczny impuls kubków Freiburg-Cup dotarł do wielu klientów zamawiających kawę na wynos, ale mimo to wyjaśnienia pracowników były konieczne. Tego zdania jest też Michael Andresen: „Jeśli proces nie jest realizowany przez personel bez strachu i z zachowaniem prostoty, wówczas system naczyń wielkrotnego użytku nie zadziała prawidłowo. Andresen jest pewien: „Za kilka lat ludzie przyłapani z kubkiem jednorazowym w mieście będą się wstydzić.”

    Liczby, dane, fakty

    W Niemczech co roku zużywa i wyrzuca się 2,8 mld kubków jednorazowych. To 320 000 kubków na godzinę. Same więc kubki generują co roku 40 000 ton śmieci – w samych tylko Niemczech! Bezrefleksyjnie wyrzucone kubki to od 6 do 17 procent zanieczyszczonych powierzchni i miejsc w niemieckich miastach..

    Spożywanie kawy na szybko wiąże się ponadto ze zużyciem zasobów naturalnych (na produkcję kubków): 1,5 mld litrów wody i 43 000 drzew (64 000 ton drewna) na 29 ton papieru – rocznie. W samym Berlinie zużywa się rokrocznie 170 mln kubków na wynos. Energią elektryczną potrzebną do produkcji takiej ilości kubków można by przez rok zasilać 6100 gospodarstw domowych, a przy tym zaoszczędzić ok. 87 mln litrów wody.

    Kwestie higieny przy korzystaniu z własnych kubków na kawę

    Zalecenia higieniczne dla obiektów oferujących napoje do własnych kubków klientów w handlu detalicznym i w gastronomii

    1. Proszę zasięgnąć porady urzędu odpowiedzialnego za kwestie bezpieczeństwa związane z żywnością.
    2. Otrzymany od klienta kubek należy sprawdzić wzrokowo pod kątem czystości i ciał obcych. Klient powinien sam zdjąć i zachować przykrywkę.
    3. Należy napełniać wyłącznie puste kubki.
    4. W przypadku stwierdzenia zabrudzeń zdezynfekować kubek gorącą wodą, parą lub odpowiednim detergentem.
    5. W przypadku sprzedaży kubków wielokrotnego użytku (a tym samym zachęcenia do ponownego użycia w Twoim obiekcie), warto proponować kubków z materiałów o gładkich powierzchniach, które z łatwością można wyczyścić (np. stalowe, porcelanowe, szklane, emaliowane).
    6. Ustawić ekspres do kawy w taki sposób, aby dysza nie dotykała kubka. Nie dotykać kubkiem innych przyborów ani dzbanków.
    7. Zadbać o regularne czyszczenie i dezynfekcję powierzchni, na której ustawiane są kubki.
    8. W miarę możliwości powierzchnia ta powinna znajdować się poza obszarem o podwyższonych zasadach higieny. Dopuszczalne jest odstawianie kubków na nadstawce lady lub w obszarze samoobsługi.
    9. W przypadku braku zezwolenia na napełnianie kubków za ladą, można użyć naczynia pośredniego, które po użyciu należy wymyć.
    10. Korzystanie z uchwytu na kubki klientów ułatwia zachowanie zasad higieny podczas napełniania ze względu na brak bezpośredniego kontaktu z kubkiem.
    11. Tak jak w przypadku kontaktu z pieniędzmi, tak i po napełnieniu kubka klienta należy umyć ręce.
    12. Higieniczne i nie budzące zastrzeżeń napełnianie kubków wielokrotnego użytku należących do klientów powinno być przedmiotem regularnych szkoleń personelu.
    13. Należy udokumentować proces napełniania własnych kubków klientów jako potwierdzenie przestrzegania zasad higieny dla odpowiednich urzędów.